Uw situatie wijzigt
Meld deze wijzigingen
Zoals bepaald in artikel 13 van uw huurcontract, moet u onmiddellijk onze administratieve dienst schriftelijk inlichten over elke wijziging in uw sociale, familiale of patrimoniale situatie.
In welke gevallen moet u ons de wijziging melden?
- Zodra een persoon het gezin vervoegt (geboorte, huwelijk, samenwoning, adoptie, aankomst van een persoon in het kader van een gezinshereniging) of de woning verlaat (scheiding, plaatsing, overlijden, of een kind dat het huis verlaat).
- Indien u eigenaar wordt of uw inkomsten gewijzigd zijn (jobverlies of bijkomende inkomsten van een gezinslid).
Waarom uw wijzigingen aan ons doorgeven?
Om uw huur op basis van uw nieuwe gezins- en financiële situatie te herberekenen.
Goed om weten
Misschien komt u een familielid of een goede vriend te hulp door hem tijdelijk onderdak te verschaffen. In dat geval moet u ons daarvan op de hoogte brengen.
SANCTIES
Gevolgen bij fraude:
Indien we fraude vaststellen in uw inkomensverklaring, uw gezinssamenstelling, of indien er iemand bij u inwoont zonder dat u ons daarvan verwittigt, kunnen we op elk moment, overeenkomstig artikel 13 van uw huurcontract, de huur tot zijn maximale waarde optrekken.
Mutaties
Hoe een aanvraag tot mutatie indienen?
Voldoet uw woning niet meer aan uw gezinssamenstelling (te klein of te groot)?
U kan dan een aanvraagformulier voor mutatie indienen wanneer u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U betrekt uw huidige woning sinds minstens 2 jaar.
- U bent al uw verplichtingen ten opzichte van de maatschappij nagekomen (betaling van de huur, de lasten, onderhoud van de bewoonde woning, enz.).
U wordt op de wachtlijst ingeschreven en uw plaats op de lijst zal afhangen van de wijken die u hebt geselecteerd, de anciënniteit van uw aanvraag en het verschil in aantal kamers tussen uw huidige woning en de woning waar u recht op hebt.
U ontvangt een bevestiging van de registratie van uw aanvraag en een nieuw huurformulier indien uw aanvraag tot mutatie hierop een invloed heeft.
U kan op elk moment de door u gekozen wijk(en) wijzigen door ons een bijgewerkt formulier over te maken.
Hoe gebeurt de toewijzing van de woningen?
Op de mutatielijsten wordt voor de toewijzingen rekening gehouden met:
- de anciënniteit van de aanvraag;
- het verschil in aantal kamers tussen de woning waar u recht op hebt en uw huidige woning;
- de geselecteerde wijken.
Naast de aanvraaglijsten voor mutatie wijst de Schaarbeekse Haard ook beschikbare woningen toe aan:
- kandidaat-huurders;
- huurders die betrokken zijn bij een herhuisvestingsplan (grote renovatie);
- eventuele noodgevallen.
Goed om weten
- De aanvragen zijn talrijker dan de beschikbare woningen. Er zijn dus lange wachttijden, vooral voor grotere woningen.
- De Schaarbeekse Haard maakt geen uitzonderingen op het aantal kamers.
- Door een aangepaste woning aan te vragen, kan u ook uw huur verlagen tot 20, 22 of 24% van het gezinsinkomen, als dat nog niet het geval was.
- Een aanvraag tot mutatie gaat in op de 1ste dag van de 2de maand na ontvangst van de aanvraag.
- Alle woningtoewijzingen worden gecontroleerd door de sociaal afgevaardigde van de BGHM en gevalideerd door de instanties van de Schaarbeekse Haard.
Verplichte mutatie
De mutatie naar een kleinere woning is verplicht voor personen die een te grote woning betrekken (2 kamers te veel). Indien de voorgestelde woning hetzelfde comfort biedt als de huidige woning, gelegen is binnen een straal van 5 km van de huidige woning en de nieuwe huurprijs niet meer dan 15% hoger ligt dan de oude huurprijs, moet de huurder die aanvaarden.
In geval van weigering zal de Schaarbeekse Haard een opzeg van 6 maanden betekenen.
Personen ouder dan 70 jaar zijn beschermd en kunnen niet tot een mutatie verplicht worden (behalve bij grote renovaties). Alle anderen zullen wel verplicht worden om naar een aangepaste woning te verhuizen.